fredag, december 09, 2011

Misslyckad o vilse?


Under ett samtal i veckan så kom det upp när jag sa att sen får de räcka med barn att ja du måste ju tänka på dig själv. Skaffa dig ett yrke o bli nånting. Du kan inte leva så här för alltid o vara hemmafru... Jag kan inte låta bli o undra om jag anses som sämre bara för att jag har valt att skaffa barn o vara hemma med dem? Bara för att jag är hemma betyder väl inte det att jag inte är någonting? Jag har dessutom drivit eget företag o jag har en dröm och en plan för framtiden. Men eftersom jag inte är polis, sjuksköterska, affärsbiträde eller något annat man kan ta på så är jag inget alls? Det lät så nedlåtande, som om jag var en bortskämd hollywoodfru som inte gör något själv... Men jag är snart 3-barnsmamma o har ingen hushållerska, jag lever inget liv i lyx o vi har ingen barnomsorg. Jag måste inte ha ett yrke för att vara nåt... Kände mig så nervärderad o misslyckad.
Att min man o jag har valt o leva som vi gör är vårt val och om vi göra det i 10år till så ska det vara okej utan att man ska få höra hur dålig man är för att man inte jobbar!

2 kommentarer:

Sandra sa...

Du gör MASSOR!! fråga vem som helst som är "mammaledig". Konstigt att det är ett accepterat och fint yrke i amerika att vara hemma mamma men i sverige så är man inget värd utan räknas som socialfall. MEN om man lämnar barnen på dagis för tidigt är det minst lika illa, sverige i ett nötskal...
Nä va glad över att du fått chansen att kunna leva för dina barn så länge istället för att sitta på ett tråkgit kontor och räkna ner timmarna tills du får åka hem, bara för att det ser bra ut på pappret.
Tror inte dina barn kommer ha samma åsikt som vem det nu var du pratade med.

Nathalie sa...

Tack Sandra <3