tisdag, september 01, 2009

mer från italien!

Måndagen den 24/8 packade vi allihopa ihop oss i bilarna och fort till Montalto di Castro för att bada o sola och njuta av att det fanns lite fler restauranger osv vid stranden. Det blev en bra dag. Pelle o Jag åt lunch själva vilket var skönt och sen på kvällen efter en heldag på stranden så stannade vi kvar i Montalto och åt på samma restaurang som Pelle o jag hade ätit lunch på. God mat och en servitör som pratade bra engelska, en av få på hela resan!

Tisdagen den 25/8 var dagen på resan som jag hade längtat efter, för det var dagen då vi åkte med tåget till Rom. AC på tåget och snälla barn. Tog 1½ timme med tåget ungefär och sedan var vi i Rom.
Rom är verkligen en stad för mig o Pelle med häftiga byggnade och historia runt varje hörn. Gillar ni sådant så rekommenderar jag varmt att besöka Rom! Vi hade karta så Anna o Manne läste kartan o vi gick runt till alla dem stora turistattraktionerna. fontänen vad den nu hette, spanska trappan, gick förbi colloseum o forum romanum. Vi gick förbi det gigantiska monumentet (läs palatset) "de okände soldaternas grav". Ja vi såg ju så mycket annat också såklart! Finns hur mkt som helst o se i Rom och jag o Pelle hade lyxen att ha fått en hotellnatt där av bröderna och svärföräldrarna i bröllopspresent! Så Pelle o jag blev en dag till i Rom. Men innan dem andra åkte hem så hann vi med några till sevärdigheter, en lunch o så blev vi lite guidade av Marcello. Sen på kvllen gick jag o Pelle runt lite själva, gick lite vilse för vi är inga höjdare på kartor ;) Vi åt en romantisk middag, fantstisk pasta och bra service på engelska. Gick i turistshoppar o sen duschade vi o njöt av hotellrummet. Det var en härlig kväll.
Onsdagen vaknae vi som vanligt tidigt då vi är barnfria, hann med hotellfrukost o sen ut på stan. Vi tog en "hop-on-hop-off" sightseeing buss och åkte först ett varv runt Rom. Vi gick av vid termini (huvudterminal för bussar o tåg) för att äta lunch. Sen blev vi vilseledda när vi skulle på bussen igen, dem hade 2 linjer o vi ville åka den röda, dem på den blå sa att den röda stannade på samma ställe som den blå men det gjorde den itne så vi missade den röda... Fick vänta en halvtimme extra men sen kom vi med o hamnade vid colosseum där vi gick av och gick en guidad tur. Guiden var en italiensk dam med halvtaskig engelska o dålig humor men vi fick iaf informationen vi ville o slapp köerna in till colosseum. I detta ingick även en guide till forum romanum som ligger brevid colosseum och den guiden var en engelsman som var grym på att berätta så det vart väldigt intressant.
Vi hade tänkt oss ett besök i petrus kyrkan också men när vi åkte förbi med bussen så var kön så lång att vi åkte till termini ist o tog tåget hem till Tarquinia där Manne hämtade oss :)

Torsdagen den 27/8 vart det stranden för hela slanten. Pelle o manne seglade en tvåskrovad båt som kallas Hobie cat nån timma mitt på dagen o vi andra solade, badade och njöt av solen o havet! Pell o jag hade tänkt åka iväg en timme eller två på eftermiddagen men båda mådde dåligt så slutade med att vi blev hemma i huset ist.

På fredagen den 28/8 så var jag o Pelle mätta på allt vad stranden hette så vi hade bestämt oss för att åka iväg på äventyr. Men båda vaknade med huvudvärk så jag gick upp med Alex först så Pelle fick sovit av sig sin o sen när han gick upp så sov jag o Alex i ett par timmar så vi kom inte iväg förrän vid lunch-tid. Vi åkte inåt landet den här dagen, hamnade i Viterbo några timmar efter att självaste Påven hade varit där. Inte för att han imponerar så mkt på mig men hade ju vart lite häftigt o ha sett honom. Ola o Madde som var ute på äventyr i den andra bilen hade varit där o sett honom. Efter att ha ätit och gått runt innanför ringmuren i den gamla delen av staden o fotat så åkte vi vidare till en sjö. Jättehärligt med sötvatten så vi tog oss ett dopp. Lite kallare än i havet men fortfarande varmt!
Sen blev det hem för att gå ut på restaurang i Tarquinia beach. Hittade inget öppet typ förutom en pizzeria. Men maten där var riktigt okej.

Lördagen den 29/8 så åkte vi allihopa till sjön för att bada o sola. Var ju lite mkt klagomål från dem samlade om att det var för mkt skugga på stranden. Vissa hävdade tom att dem frös... var väl bara 28 grader i skuggan den dagen... suck! Jag tyckte iaf det var ljuvligt och Jamie badade hela dagen i stort sett. Jamie har under resan utvecklat sitt badande enormt. Från att sitta i famnen som en sugpropp till att bada i badring, till att använta simkuddar till att slutligen våga bada själv med oss i strandkanten. Sista utveckligen kom i sjön där det inte gick några vågor. Han lärde sig även att "simma" så han plaskade runt på mage i strankanten nästan hela dagen. Även jag satt i vattnet större delen av tiden.
Anna o Johan hyrde en kajak som dem paddlade iväg med nån timme. Jag tyckte hur som helst den dagen var toppen för vi slapp få ont i ögonen av saltet o inga höga vågor.
På kvällen lagade vi pasta hemma i huset o umgicks. Pelle o jag hann även med ett besök i ett billigt varuhus o köpte 4 t-shirtar till Jamie för 150kr.

Söndagen packade vi ihop oss o började städa. Sen kom Marcello med kvinna som städar huset och hon lät oss inte städa mer... synd ;) det kom även en man o klippte gräset osv. För att komma till flygplatsen allihop med alla väskorna så fick 2 åka tåg (för små bilar). Så Ola o Madde åkte tåg medan vi lastade 2 två bilar fulla o körde till flygplatsen. Väl framme skulle gps:en visa vägen till en bensinmack men det gick inte så bra så Pelle blev svinsur och Anna satt i baksätet o klagade på honom... mkt trevlig stämmning... men tillslut hittade vi och kom till flygplatsen välbehållna. Blev en lång väntan då bilarna skulle vara tillbaka vid 14:30 och vårt plan skulle gå först kl 19... men vi åt lunch och stod o hängde tills vi fick checkat in bagaget. Sen var det bara till o gå i taxfree tills planet gick. Hemresan gick jättebra och vi var i sköndal igen vid midnatt ungefär.

Igår tog vi Pelles föräldrars bil hem eftersom en vän till dem ska kolla våran bil. Bilresan gick över förväntan. Vi stannade 2 gånger och barnen höll sig nöjda!
Vi stannade vid torp och storhandlade på vägen så nu är kyl och frys fulla igen!
Det var så skönt att komma hem igen, och vi hade varit smarta nog att städa undan ordentligt innan vi åkte, vi hade även lejt bort klippning av gräset så det är inte fasansfullt långt nu!

En annan rolig sak som inträffat under resan är att Jamie blivit blöjfri under dagtid. Det har gått förvånansvärt bra! visst har det hänt några olyckor men han är jätteduktig! Så nu får det bli till o köpa kalsonger till honom! Jag är så stolt över min lilla kille!

Nu ska jag o pojkarna ta bilen o åka hem till min mamma för att hämta Nalle. Ska bli så mysigt o få hem honom! Har saknat honom!