måndag, augusti 31, 2009

Tillbaka i Lysekil

Ja jag hade tänkt mig att vara så entusiastisk till bloggen att jag skulle anteckna lite var dag på Pelles dator för o slippa repetera 2 veckor på ett inlägg men dem ambitionerna misslyckades radikalt. Inte en rad blev skriven, faktum är att datorn inte ens har varit på slagen under hela Italien-resan. Det har verkligen varit semester!
Jag vet inte riktigt hur jag ska lägga upp det. Blir nog till o dela upp det så ni får hålla till godo. Jag hoppas ni orkar läsa alla inläggen allt eftersom dem kommer. Blir ju knappast så detaljerat som jag brukar skriva, för jag minns inte allt :D

Semestern började med att vi for upp till sthlm och Ingarö där vi spenderade natten mellan 19 o 20:e augusti. Den 20:e augusti var en bra dag trots att min kära make inte hade orkat bemöda sig med o köpa en present åt mig. Vi åkte ut till rödgrund i sthlms-skärgård med Pelles päron och åt på restaurang. Sen blev det in till sköndal eftersom dem skulle packa inför resan.
Tidigt på fredagen de 21/8 så bar det av med Taxi till Arlanda. Det var jag, Pelle o Barnen. Pelles föräldrar; Anna och Johan. Pelles bröder; Ola och Manne + Olas tjej Madde. Alla var trötta men vi kom med vårat plan, resan gick bra. Vi pusslade ihop så jag o Pelle o Alex satt ihop. Jamie skulle såklart sitta med farmor :)
Väl framme blev vi mötta av Johans kusin Marcello som äger huset vi fick låna. blev lite kaos över hyrbilar o skit men snart var vi påväg. Jag o Manne hamnade med Marcello i hans bil medan resten tog hand om de 2 hyrbilarna. Marcello som pratar svenska (svensk moder) guidade oss och efter någon timmes resa anlände vi till området där huset låg. Ett inhängnat område med grind o vakt för o komma in...
Huset var iaf fint, men tyvärr ingen AC. Tja man kan ju inte få allt :D Vi lånade det trots allt helt gratis! Efter att ha sett huset så blev vi visade till stranden där vi tog oss ett dopp. Ljummet i vattnet o alldeles för varmt på land!
Sen blev det in till samhället Tarquinia som vi bodde utanför. Blev en rundtur sen gick vi på restaurang medan Marcello satte sig i bilen tillbaka till Rom och sin familj.

Lördagen den 22/8 blev det stranden för oss alla. Men Pelle o jag är lite rastlösa så när dem bestämde sig för att åka hem o ta siesta så snodde vi bilen o handlade först med Ola o Madde och sedan åkte vi iväg på äventyr. Vi hamnade i en liten by vid havet som hette Montalto di Castro. Med fin lång strand och restauranger och lite turistigt lixom. Vi bestämde oss för att övertala dem andra att åka dit nån dag o ligga där på stranden.
Sen for vi lite mer vilse längs kusten innan vi åkte hemmåt igen. Blev ytterligare en kväll i Tarquinia o restaurang. Restaurangen vi hamnade på var lite speciell. För det första så pratade dem ingen engelska. Vi har lärt oss under denna resan att man kommer långt på kroppsspråk :) Sen så förstod dem inte att man ville äta samtidigt, så först fick vi som hade beställt kött vårt kött, ja bara köttet inte pommesen som vi beställt till... Efter ja kanske 20min kom även de andras pasta in men fortfarande inga pommes. Vi satt där lite snopna. Manne åt upp sitt kött utan tillbehör... Sen fick vi be om våra pommes och efter ytterligare ett tag så fick vi dem. Hade det inte varit för att vi fck vänta så länge och äta kallt kött så var maten toppen. iaf min :) Vi hade gissat oss till vad det var i maten. Ola o Madde körde tekniken blunda o peka på en maträtt :D för o få reda på vad för kött manne beställde så satt vi o sa "muuu" "bäää" osv :) Haha rätt skoj men tja det funkade, han fick lamm o vi nötkött.

Söndagen kom vi iväg lite sent o när vi väl var iväg så sov Jamie i Bilen så jag o Pelle bestämde oss för att ta vår utflykt med bilen på förmiddagen. Så vi tog ungarna o åkte åt andra hållet denna dag. Vi hamnade i Civitvecchia, ett rätt stort samhälle ett par mil från tarquinia. Vi såg en skylt mot donken o bestämde oss att det blev bra lunch, bara o ta drive-in medan barnen sov men haha vi hittade inte dit. Efter typ en timmes vilekörande, trots vår gps så hittade vi tillslut. Man var tvungen o åka igenom grindar o ta biljett för o komma in i området där donken låg. Inte hade dem drive-in heller... Men vi hade letat i en timme så donken skulle det bli, o Jamie had eändå sovit i 1½ timme vid det laget så vi lastade ut ungarna ur bilen o åt lunch. Gick längs med vattnet o tittade i turiststånden som stod där. Hittade karusell som barnen åkte o sen vände vi hem igen. En sväng på stranden med dem andra och sen dusch i huset.
Blev hämt-Pizza och pasta på altanen denna kväll, lite matta efter förgående kvälls missöden på restaurangen... :)

Vidare uppdateringar om vår tid i italien o kanske även bilder kommer imorgon.