tisdag, december 22, 2009

julstress?

Jag läser vänner o bekantas bloggar just nu och alla har en gemensam nämnare, julstress! Ibland undrar jag varför vi människor inte kan lära oss att planera bättre. Börja med julklapparna i september, gör köttbullarna på lucia och frysa in! Köp färdigkokt skinka osv. Varför ska man vänta med allt tills datumet är tvåsiffrigt i December?! Som tex, jag ställer fram tomtar o dukar tillsammans med ljusstakar o gardiner, då blir det bara ett moment ist för o vänta med tomtarna till då allt annat också måste fixas... Ja jag vill inte framstå som nån slags besserwisser eller nån hjälte men jag har själv precis lärt mig hur jag ska bli av med min egen julstress :)
Jag gör bara dem momenten jag gillar av julen! Jag har valt bort det momentet som har stressat mig med med jul, jul i Stenungsund på julafton. Julen där är redan avklarade och jag gjorde det på 2 dar ist för en enda stressad julafton. Så i år känner jag mig rätt cool inför jul!

Resan upp igår gick över förväntan. Barnen var superduktiga och det var verkligen Pelle också som körde hela vägen upp. Jag var inte i form igår och det var skönt att kunna ta det lugnt. Mår bättre idag och jag tror det beror på att jag var stilla hela dagen igår. Jamie o farmor satte fram tomtar o klädde granen igår och det älskar ju jag men jag hade ingen energi. Både jag o Pelle pustade ut och Pelle fick världens migrän efter att ha kört i snöslasket utan spolarvätska (stenfruset). Jag hade nog en släng av feber men så har jag fått sova länge idag och tryckt i mig ett par alvedon och känner mig i bättre form.

Pelle är på en anställningsintervju idag och efter den är tanken att vi o barnen ska fara in till sthlms centrum, troligen precis som alla andra som befinner sig i denna staden men... Vi ska träffa en kompis och leta efter en liten födelsedagspresent till Hong som fyller år idag. Vi ska träffa Hong, Thomas o Fredrika imorgon o käka middag, det ska bli superkul! Hoppas bara jag får tillbaka min smak tills dess annars blir det lite waste på restaurangbesök... Men ska införskaffa nässpray och så idag o hoppas på det bästa!

Tänk att det är julafton om 2 dar.. om jag var liten hade jag varit uppe på rosa moln nu men att bli vuxen hart en tendens att ta magin ur saker o ting!
Men jag vet att jag knappt får några julklappar och att reaktionerna på dem klappar man ger bort sällan blir riktigt så entusiastiska som man hade hoppats. Men har inte gjort allt för planerade o avancerade inköp i år.

Nu ska jag nog umgås med mina barn ett tag. VI höres troligen :)

Inga kommentarer: