måndag, april 23, 2012

Bakdag!

Idag har vi bakat hela tiden Jamie varit i skolan. Kärleksmums, chokladkakor, kanelbullar och frallor så nu doftar det ljuvligt hemma.


Recept på frallorna jag fick av Pernilla, hon kallade det tekakor men jag brukar göra frallor av det.

Pernilla bröd
50g smör
5dl mjölk
50g jäst
ca ½dl brödsirap
1tsk salt
12-13dl vetemjöl/rågsikt

Smält smöret blanda med mjölken så den uppnår 37 grader, ta delar av degvätskan och lös upp jästen. Tillsätt sirap, salt och sen mjöl. Blanda till deg och låt sedan jäsa 40min eller mer, blir bättre deg om det jäser längre har jag märkt.
Sen bakar man ut till frallor/tekakor eller två limpor och låt sedan jäsa 30min till och in i ugnen, i 225grader i ca 10-12min eller om du gör limpor tills dem är klara...



2 kommentarer:

Sandra sa...

wow, nu blir jag väldigt baksugen kan jag säga, är det torrjäst eller vanlig jäst?

Nathalie sa...

Jag använder torrjäst men då är det 40 grader som degvätskan ska vara ungefär.