fredag, november 16, 2012

Fredag!

Fredag idag och det har varit skönt. Alex ville absolut inte till skolan om inte jag följde med och lämnade i skolan så imorse gick vi hela familjen till skolan för o lämna killarna. När dem var lämnade gick jag o Mollie med Pelle till cafet han vanligtvis sitter o jobbar på o åt lite frukost innan vi gick ut på stan. Jag gick lite aimless längs med mainstreet då det slår mig att det är ju playgroup längre upp på gatan så vi gick dit. Träffa på flera stycken jag kände där och Mollie roade sig kungligt! Hon är framåt och inte alls som Alex varit när vi varit på playgroups. Hon är bara 10 månader men redan mer framåt än brorsan på 4 år, kanske just eftersom hon inte inser hur mycket främmande människor det är där ;) Ja så hon tog för sig och kröp och gick mellan sakerna och barnen medan jag kunde prata med dem andra mammorna :) SÅ blev jättebra!
Sen gick jag direkt till skolan o hämtade Alex, vi hamnade lite på stan, köpte kött på marknade o flummade runt lite innan vi gick hem, riktigt mysigt! Och när vi kom hem lekte barnen i grabbarnas rum så jag fick tvättat en maskin tvätt och diskat upp all disk, skööönt! Nu behöver jag bara städa toan så vi kan ha gäster över utan att skämmas :)
Nå sen gick vi o hämta Jamie i skolan och så gick vi o mötte Pelle för o fredagsfika :) Blev även ett par vändor in i några affärer så nu har Jamie fått nya stövlar, nya gympaskor och Mollie har fått sig ett par vinterstövlar som nog kommer funka rätt bra både här och i Sverige! Blev även en skäggtrimmer till Pelle så han inte behöver se ut som jultomten då hans gamla hade gått sönder... Skönt tycker jag!
Sen har vi ätit smaskig middag och haft det allmänt mysigt här hemma tills barnen hamna i säng och Pelle gick ut för o ha grabbkväll (nästa fredag är det min tur!). Så nu sitter jag här i min ensamhet och Njuter!

Har reflekterat lite över en sak ett par dagar nu, vet inte om jag kan sätta rätt ord på det men det handlar lite om tillhörighet. Har hört mycket skandinaver här i Gib dem senaste dagarna och det märks tydligt att dem är turister pga kameran, turistkartan, flyg-tagsen på barnvagnarna osv och innan har man lite identifierat sig lite med dem och känt tillhörighet när man hört svenska, norska, danska men nu känner jag mer att nej, det finns inget bekant med dem. Alltså jag är ju fortfarande i själ och hjärta svensk men den där typen av svensk är inte jag. Det är konstigt att höra andra än dem få jag känner här prata svenska och jag känner att jag tillhör Gib när jag går längs med mainstreet och hejar på flera stycken, när jag går med mina skolbarn på gatan och när jag träffar mina gibraltianska vänner. Jag är inte Gibraltian men jag känner ändå att jag hör hemma här och att det på nåt sätt är rätt för mig/oss nu. Det är ju bra att jag känner så men det känns konstigt att inte längre identifiera sig med andra svenskar man springer på, för man känenr sig inte sååå svensk. Does this make any sence at all?!

Här kommer lite bilder, ovanligt va? :)

Alex fick köra lite MC :)

Mollie sov gott



3 troll väntar på pappa på Casemates


Del av casemates mot the rock

Knäppis Alex


Jamie hjärtat


Världens bästa brorsa har Mollie

Alex springer på casemates


Jag på casemates


Jamie äter äppelpaj


Mollie pekar "tiiia" (titta)


Alex enjoys his cake!

Mina stora trötta killar

Me, fikar med scones!
Mor och dotter mys
Älskade barn

Nam nam finger
Sagostund, ljuset är konstigt för vi har oranga lampor i taket här...

Inga kommentarer: