onsdag, februari 15, 2012

not good enough

Regnet lugnade ner sig så vi begav oss till en "fotograf" för o fixa ett passfoto på Mollie till hennes Health card o sedan hämtade vi Jamie. Efter det gick vi till ICC och kontoret där dem fixar health card. Där dem för det första krävde att Mollie skulle ha ett Gib id-kort innan vi ens kunde ansöka om health card, och våra Id-kort tog flera månader o få. Jag försökte förklara att hon bara är en månad o behöver gå på koller innan vi hunnit få det o tex vaccineras... nå då fick jag uppvisa european health card eller söka privatvård... Och sen så frågade hon om jag jobbade, ja nä det gör jag ju inte. Nä då visade de sig att då fick inte jag skriva under som målsman utan det var Pelle tvungen o göra bara för att han jobbade!? Kände mig sjuk omyndigförklarad... Dem hävdade även att Jamies health card inte va gilltigt även fast de är gilltigt till augusti... Och jag kunde inte komma in o förnya det vilket inte borde behövas, för de fick bara Pelle som jobbar göra... känns som han är allas vår förmyndare... Jag är 10 all over again... så jag går hemma för o hand om barnen o de går bra men jag får inte ansöka om id eller health card åt dem... aja...
Efter o ha bråkat med damen på icc så gick vi till affären o handlade lite. Fick talat med Pelle som gick till HR på sitt jobb som är ansvariga för o hjälpa personalen med sånna här saker som health cards o id kort o dem skulle försöka lösa det åt oss. Få se hur de går...

1 kommentar:

Sandra sa...

jag ahde Joahcim som "ägare" (ansvarig för alal problerm jag kunde tänkas orsaka) på mitt pappers ID kort i 4 år innan jag fick ett plastkort precis som alla andra belgare, 4 år!!!! men fick inte heller någon försäkring utan Js underskrift då han var den som jobabde (jag pluggade bara...?) att vara utlänning suger, det ahr jag konstaterat för länge sen, blir förbanand så fort någon säger något om hur utlännignarna i sverige itne "anpassat" sig, prova själva så får ni se hur lätt systemen är....