måndag, februari 08, 2010

Om hjärtfelet och operationen

Tänkte förklara lite snabbt vad problemet med hjärtat är och varför jag ska opereras.
Jag kanske inte har 100% rätt då jag itne är doktor men det är såhär jag har fattat det.

Jag föddes med förträngning i högra kammaren, dvs min klaff hade för litet hål igenom så när dem opererade mig då jag var nyfödd så gjorde dem hålet större.
Problemet var att tekniken inte var så exakt då så hålet blev för stort, vilket innebär att min klaff inte kan sluta helt tätt när den stänger sig.
En klaffs funktion är att släppa ut blodet som pumpas och att stänga till så det inte åker tillbaka, min klaff kan inte hålla tätt så lite av det blodet som redan pumpats ut åker tillbaka in i högra kammaren så det är hela tiden för mkt blod i högra kammaren i mitt hjärta.
Detta och graviditeterna då man har mer blod i omlopp har resulterat i att mitt hjärta växt.
Min klaff har blivit trött av att pumpa för mkt blod än den borde hela tiden så därför ska den bytas ut mot en frisk klaff.
Då kan hjärtat gå tillbaka i storlek och jag kan leva normalt tills denna klaffen som har begränsad livslängd behöver fixas till. Och nästa gång det behöver fixas slipper jag nog troligen en öppen bröstkorgsoperation som det blir denna gången. För klaffen dem sätter in är preparerad på något sätt så att dem kan gå in i ljumsken nästa gång och fixa.

That's it, i stora drag.
Ask away

4 kommentarer:

Leijona sa...

Det kommer gå jättebra! Jag håller massor med tummar för dig! Kram kram!

Unknown sa...

Låter ungefär som när man byter processorfläkt, en tämligen harmlös procedur, det går säkert bra :)

Pernilla sa...

jag håller alla tummar och tår för att det går bra ;)

bluerain sa...

Vi håller tummarna i Linköping också! Kram!