måndag, november 30, 2015

Fullspäckad första advent

Min första advent var minst sagt fullspäckad, började morgonen med att köra Jamie på fotboll. När vi kom till den adress som tränaren hade skickat ut så var det helt öde, jag blev rätt orolig och försökte få tag på Pelle som har numret till tränaren men han svarade inte... Som tur va så började andra i laget droppa in strax efter oss och när hela laget var där med inte en kotte ur motståndarlaget så började coachen ringa runt (inte samma kille som skickat ut adressen från början) och det visade sig att vi var på fel spelplan... Så hela laget fick åka kollektivt till en annan adress där matchen kunde börja :) Det var en otroligt spännande match och tiden flög fram, lite skillnad mot träningen förra veckan då jag frös och var dödligt uttråkad. Tyvärr förlorade Jamies lag i slutändan, men det var verkligen ingen utklassning utan grabbarna erbjöd bra motstånd!



Fotbollskillen

När fotbollen var slut så åkte vi hem och jag insåg när vi kom hem att för att kunna tända första ljuset så behövde vi både ljusstake och ljus så jag tog med mig Alex och gick på stan. Det är så himla mysigt att bara hänga med en av killarna, det blir aldrig något tjafs! Vi gick på Tiger där jag hade hört att det skulle finnas adventsljusstakar och det gjorde det! Vi hittade även pepparkakshus, datumljus och en liten snökula med ljus i till Alex. Sen sprang vi in på poundworld där allt kostar ett pund och plockade på oss lite smått och gott, vi gick in för att köpa vantar då barnen tappar bort ett par per dag men kom såklart ut med mer. Alex hittade födelsedagspresent till sin pappa, vi köpte varsin minijullampa till Alex syskon, hittade play dough till Mollie och nya leksaker till Lucy och en fruktskål! Vi kom hem med två fulla påsar utan att ha spenderat särskilt mycket pengar, min typ av shopping!

Sen blev det städning, matlagning och förberedelser för julbak, övervåningen blev ren och sedan bakade vi pepparkakor. Barnen har blivit så stora, pepparkaksbak brukade sluta i stress och bråk men igår gick det så smidigt. Jamie och Mollie satt kvar och pysslade tills degen var slut och jag behövde bara grädda kakorna i ugnen! Så när dem gjorde det sista så satte jag degen till lussekatterna, som för övrigt blev så himla bra i år! Jag tror att det handlar om att jag blandade torrjästen i mjölet istället för att försöka blanda ut den i degspadet vilket resulterade i toppenbra jäsning. Dock tror jag att värmen i köket bidrog till bra jäsning och att jag för en gångs skull lät bullarna jäsa även när vi bakat ut dem. Nå sjukt saftiga och luftiga blev dem iaf om än kanske inte så vackra, men med barn får man köpa det!

Sen kokade jag glögg på saft och kryddor som blev riktigt bra och så kvällsfikade vi med pepparkakor, lussebullar och glögg medan första ljuset brann. Himla mysigt blev det!

Kvällen spenderades med att korra texter, dödligt tråkigt men nu är det inlämnat. Det var prat om mer texter denna veckan men vi får se... Idag kör jag långt pass med lilla Artemis ist för att skriva.

Nakenfisen

Pepperkaksbak

Mollan

Alex

Jamie

Ny leksak till vovven

Lussebullar

Adventsfika!

Inga kommentarer: