söndag, december 16, 2012

Pladder

Hela Sverige verkar vara lite i uppror kring rasism, pepparkaksgubbar, bortklipp i Kalles jul och andra saker och jag måste säga att jag tycker hela saken verkar ganska urspårat. Nu vet jag inte så mycket mer än det jag snappat upp på facebook men vad är detta? Är allt rasistiskt i dagens Sverige?! Snart får vi inte ha bruna tröjor eller brun mat... Hur ska vi överleva utan våra kära köttbullar?! Ska vi färga dem med karamellfärg i nån neutralfärg, blå? Men nej då kanske smurfarna tar illa upp... eller så blir det inte könsneutralt nog, något som också verkar vara viktigt i Sverige. Så snart kommer väl alla barn gå klädda i grönt och beige och alla sträckgubbar målade svart penna var förbjudna...
Jag är inte rasist vill jag bara påpeka men om man ska förknippa färgen brun med mörkhyade i alla sammanhang så har man problem. Det är en färg!!! Nästan alla vita solar sig för att uppnå just färgen brun, det är en fin färg och jag tycker mörka personer är vackra!
Vet inte riktigt vad jag vill med detta inlägg men jag tycker bara hela grejen är så larvig, tar man illa vid sig av pepparkaksgubbar i lucia tåg och tecknad figurer som är svarta så är man i sin mening lite överkänslig. Alla i olika färger borde sluta vara så fokuserade på sin färg, det är inte den som avgör. Att det varit färgen som avgjort förr i tiden är sorgligt men man behöver kanske inte dra allt tillbaka till det. Sen finns det alltid idioter med andra åsikter men så är det ju med allt... Precis som alla av er inte kommer tycka precis som mig i denna fråga vilket kanske resulterar i att jag faktiskt får kommentarer för en gångs skull ;)

Relax

1 kommentar:

Sandra sa...

nä, jag håller faktist helt och hållet med dig ;) Men tydligen var det Disney i amerika som klippte bort bilderna i Kalle ankas jul, så antar just den inte är heeeelt Sveriges fel ;)
Läste dessutom någonstans att hela pepparkaksdramat bara varit en fejk nyhet (nu har jag noll belägg för det) men man får ju nästan hoppas de,t fånigare har jag knappt varit med om!