lördag, juni 11, 2011

Spanien

Kanske dax o skriva här igen, vi fick internet igen igår så nu kan man sitta vid datorn lite igen. Även fast vi spenderar större delen av tiden utomhus. Poolområdet här är fantastiskt fint så där har vi varit endel och sen så träffar man vänner, går på stan eller far ut till lekplatsen vid europapoint. GÅr inte riktigt o sammanfatta allt för här händer mycket roligt.
Idag har vi dock varit i Spanien. Pelle försökte beställa hyrbil online igår men när vi kom till biluthyrningen i La Linea (som det heter på andra sidan gränsen i Spanien) så fanns det ingen bokning i vårt namn... Besvikna eftersom vi planerat o åka med en annan Svensk barnfamilj som vi haft sällskap med dit runt i Spanien så började vi se oss runt hos andra firmor. Hittade tillslut en bil, betydligt dyrare men ändå värt det :) Men innan vi hämtade bilarna så blev det frukost/lunch inne i La Linea för klockan hade sprungit iväg. Sen bar det av mot en liten avskild strand som Lynette hade blivit tipsad om av en kollega. IN på en smal jäkla grusväg, knö in bilen i vägkanten o så ner på stranden. Stenstrand visade det sig. Skållheta stenar... Jag har röda stenmärken i fötterna sen jag dum nog gick barfota med Jamie ner till vattnet. Men vi hade supertrevligt med Lynette, Nick o deras döttrar Elin o Maja :) När vi var mätta på stranden så for vi vidare mot ett litet samhälle i bergen där hennes kollega bodde. Han visade oss runt, en jäkla klättring i det lilla samhället men väldigt fin utsikt! Berg o dalar, friska gröna träd, färggranna blommor, gätter med bjällor, blå fläckar av pooler o havet lååång där borta. Spanien har verkligen ett fantastiskt landskap på sitt sätt! Exotiskt för oss men ändå inte, det är Spanien helt enkelt.
MIddagen i det lilla samhället var inte mkt o ha, det enda restaurangen kunde erbjuda var bröd med lite geggor till. Kräsen som jag är slutade det med några torra brödskivor och sen mcdonalds när vi kom hem ;) Vi kom hem här för en timme sen så blev en riktig heldag och grabbarna har haft fantastiskt kul med tjejerna. Tyvärr återvänder dem hem till Sverige om 2 veckor då dem redan gjort sitt halvår här nere som var det dem planerade... Så tråkigt när vi hittat en svensk barnfamilj där vi alla kommer överens men vi för väl hålla kontakten med dem o ses när vi är i Sverige :)
Imorn blir det mer äventyr i Spanien med bilen, vi pratar om Tariffa o runtomkring, vi får se vart det landar :)

Några saker jag lagt märke till här är att maten är flottig o mataffären har massa sötsaker, mer än man behöver... flera rader med kex, kakor, godis,chips osv. Om jag inte börjar träna aktivt kommer jag väga 150kg innan jag vet ordet av!
Sen så är det uniform i skolan, och det har jag kommit fram till att jag ogillar. Kanske midre risk för mobbing osv pga kläder men samtidigt tycker jag att barn ska få klä sig färgglatt och få vara lite personliga. Känns militäriskt med uniform, speciellt på barn från 4 år...
Språket här nere är häftigt, Nanino kallas det, dem verkligen blandar spanska o engelska, switchar språk mitt i en mening :) Roligt o lyssna på men jag förstår såklart bara hälften. Men folk fattar fort att man bara är engelskspråkig, speciellt eftersom jag pratar svenska med mina barn.
Finns massa mer som jag tänkt på men just nu orkar jag inte skriva mer :) Klockan är sent!

Inga kommentarer: