måndag, februari 16, 2015

Larvigt mycket larver

Jag har just insett hur mycket tallar det finns på mina favoritpromenadstråk. Anledningen till att jag lagt märke till det är för att vid tallar trivs en sorts larver som kallas prosessionslarver som är extremt giftiga för hundar... Om hunden nosar på dem så skjuter dem ut taggar med gift som kan bli dödligt om man inte uppsöker veterinär direkt. Jag har sett flera stora grupper med dessa larver i vårat område och börjar nu bli helt paranoid när jag är ute med Lucy... Idag växte det tack och lov bara tallar på ena sidan vägen som vi gick på så vi kunde promenera relativt lugnt på andra sidan. Så nu har Lucy fått en timmes promenad och jag slipper stressa med det senare med barnen.

Vårt promenadstråk

Prosessionslarver som ni kan se i mitten, på rad


Inga kommentarer: