måndag, september 12, 2011

Insikter

All eloge åt mina fina killar som leker så fantastiskt fint här hemma!!! Hundra gånger bättre än dem gjorde i Sverige där det fanns 15 fulla leksakslådor och massa stora leksaker. Här finns en låda med blandade bilar o gubbar, en låda med duplo och så tågbanan, thats it. Det enda jag känner saknas här är typ bobby cars eller liknande då det var de som användes mest i svea. Men färre leksaker sätter sprätt på fantasin har jag märkt och även fast Alex fyller år om ca en månad så vill jag inte ösa massa skit över dem. Ist funderar jag på o köpa höstjackan vi kollat ut åt honom och nån liten sak han verkligen vill ha o sen sätta in pengar på hans sparkonto. Även fast jag vill ge mina barn hela världen och jag vill ge dem en fantastisk födelsedag med massa presenter så har jag kanske börjat inse att dem är nöjda med mindre än det där. En eller två presenter som används ist för 15 saker som blir stående. Jaaa man blir klokare med åldern och nya upplevelser. Överlag är vi kanske alla rätt bortskämda. När vi köpte radhuset så tyckte vi att vi hade behov av en så stor lägenhet med så mycket prylar. Idag hyr vi en 3a möblerat, det är 2 rum färre än vi hade i Sverige och väldigt mycket färre prylar men vi är lyckliga ändå. Barnen delar sovrum, dem delar tom säng och det är inget problem. Ja dem har en 140cm säng så inte direkt att dem knör :) Vi låter bara en somna i vårt rum för att undvika bråk o sen lyfter vi in den som ligger där när vi går o sover. Det funkar och är inget problem. Barnen leker i vardagsrummet men när sakerna inte används så förvaras dem i deras sovrum. Inget problem alls med att bo lite trängre :) Så jag har inte bara lärt känna en annan kultur o ett annat klimat o leva i, jag har även kommit till insikter med mitt eget liv och vad som är viktigt.
Så även om det skiter sig om ett par månader så har jag fått ut så mycket av o leva här! Även fast jag har svårt o se oss återvända till Sverige, och ska jag vara ärlig så tror jag inte det sker på några år till. Vi har fått mersmak och vill uppleva världen lite mer innan vi återvänder till Sverige för ett Svensson liv :) Men jag vill ge Gibraltar åtminstone ett år, gärna mer om allt flyter på!
Önskar bara man hade energi nog o röja ut en massa när man är i Sverige. Sist röjde jag ur en massa leksaker från barnens rum, gav bort en hel flyttkartong o slängde en full ica-kasse. Men hela vinden är full av "bra o ha" och alla hyllor o skåp ändå fulla med saker som sällan används... Vad har man alla dessa saker till? VI skulle kunna slänga nästan allt på vinden utan att sakna det... men när man går igenom det så kan man ändå inte med o slänga det... För det är minnen eller bra o ha... Suck. Men energin finns inte nu iaf, det får bli till o packa ihop så mycket som möjligt i lådor o ist göra oss av med lite möbler... Billiga Ikea grejer som är billigare o köpa nya när vi kommer hem än o förvara tills dess.
Mycket tankar idag. Skönt o få dem ur huvudet.
Nu borde jag hänga tvätt... Ses

1 kommentar:

Maribel sa...

Vilket inspirerande blogginlägg! Förstår precis vad du menar med att ju mindre man har desto mer spelrum får fantasin. Det är väl ingen slump att man säger att den fattiga har en rik fantasi. Jag har också en massa saker från Motala tiden som är förvarade i ett förråd ute på vischan och ibland funderar jag på om det verkligen är värt det. Hade ju ingenting nästan när jag flyttade till Övik och nu har jag en fullt möblerad lägenhet, visserligen bara på 24 kvm men ändå. Second Hand är billigt och bra, miljövänligt och går till välgörande ändamål. Hälsa pojkarna!