torsdag, juli 28, 2016

Resan, veckan och början på scoutlägret

Detta inlägg påbörjades för länge sen men blev aldrig klart så jag lägger till lite och sammanfattar vår första vecka i Sverige.

Vår resa från England startade som planerat på utsatt tid och trots massiva köer in i Dover så klarade vi oss med bara en timma i kö tack vare vår smarta GPS som ledde oss runt köerna (vissa satt i 12-14h i kö). Vi kom med rätt färja och tog oss till Calais. Men pga köerna så var färjan sen och väl i Frankrike var det bara en väldans massa köer... Vi tog oss inte längre än in i Holland innan vi nosade reda på en camping som vi anlände till sent på kvällen. Dagen därpå då vi räknat med att ta oss hela vägen till Sverige så tog vi oss endast över till Danmark efter tyska gränsen pga mer köer... Sen så kör man ju husbilen långsammare också så Sverige hade nog inte gått ändå. På måndagen tog vi oss dock till Sverige och min bror med familj i Halmstad där vi umgicks och sov tills Tisdagen. På Tisdag förmiddag lämnade vi Sandra på centralen i Göteborg och for vidare hem till pappa i Stenungsund. Onsdagen spenderade vi på Skåpesund med mamma och Lasse, blev även ett besök på torget och en båttur för delar av familjen.
Torsdagen spenderade vi hemma hos pappa där det pysslades med olika saker och alla njöt av lite lugn tid med wi-fi :)
I fredags så for vi efter att ha sagt hejdå till pappa och Lucy (som ska bo där i några veckor) till Lysekil för kalas för Emilia och underbart häng med våra vänner! Vi stannade över natten, tog en vända på stan på lördagen och sedan for vi mot Oskarshamn och Gotlandsfärjan frampå eftermiddagen. Vi hade en nattfärja till Gotland som gick vid midnatt och var framme vid 3 på morgonen. Kanske inte vårat klokaste beslut med vissa sov och andra spelade på sina plattor. Väl framme så tog vi oss till en ställplats precis vid hamnen där vi installerade oss och somnade snabbt!
I söndags så tittade vi närmare på Visby, vilket jag har bilder på i kameran som får komma vid ett senare tillfälle. Vi hade supermysigt, turistade och åt lunch innan vi for mot en annan ände i Gotland och scoutlägret som vi nu befinner oss på.

Och efter ett par dagar på scoutläger så kan jag konstatera att jag är väldigt nöjd över att ha husbilen med! Jag kan även konstatera att med husbilen på plats så är det ganska trivsamt att vara på läger, även fast jag är bra mkt mer engagerad än jag trodde att jag skulle vara. Jag har vart Med och lagat mat endel och fått ställa upp som funktionär på en spårning för scouterna. Barnen och Pelle trivs som fiskarna i vattnet och svärföräldrarna likaså.