lördag, augusti 30, 2014

Back to reality

September är nära, sommaren i Sverige är närapå slut medan vi här i Spanien har minst två månader till med sol, bad och shorts. Trots detta byts sommaroutfiten ut mot skoloutfiten, vardagen drar igång med allt vad det innebär. För oss innebär det nya rutiner med två nya skolor i ett annat land med andra vanor. Alex har nu gjort tre dagar i nya skolan och trivs som fisken i vattnet, jag lämnade och hämtade honom igår eftersom vi kom hem torsdag kväll som planerat. Det var ingen tvekan, bara en puss och en kram och ett hejdå och så tågade han in i sitt klassrum med resten av klassen. Han skiner som en sol när han talar om skolan och undrade varför det var tvunget o bli helg så han inte kunde få gå till skolan :) Detta gör det värt varenda krona vi lägger på hans skola, att han äntligen hittat hem. Vi verkar ha fått 3 barn med tre olika nationaliteter så här långt, för Alex han är svensk all the way och kopplar trygghet till svenska och Sverige. Jamie däremot är en britt, han har anamat UK och kan mer om dess historia än han kan om Sverige, han talar engelska minst lika bra som svenska och läser och skriver mycket bättre på engelska än han gör på Svenska. Och våran lilla Mollie är en riktig spansk diva, framfusig, glad och bitchig på samma gång! Spanska kommer hon snart suga i sig och så har vi vår unika trio som talar 3 språk men fastnat vid varsin natinalitet, fast det kan förstås ändras :)

Idag har världens bästa svärföräldrar åkt hem, jag och Jamie körde dem till flygplatsen i eftermiddags. Jag kan inte med ord beskriva hur glad och tacksam jag är över allt dem har gjort för oss! Det har varit guld att få barnfritt en hel vecka! Och barnen har haft det fantastiskt med farmor och farfar och farmor och farfar erbjöd sig att ta dem om vi ville åka jorden runt eller så, så tror att alla har varit väldigt nöjda! Win win!!!

Innan turen till flygplatsen så har det badats i poolen, vi har varit och fikat på favvocafét i området och så har dem badat mer medan jag röjt här hemma. Ni anar inte hur tillfreds jag är över att kunna röja igen, över att vara hemma bland mina saker där allt finns på sin rätt plats och jag vet var dem är :)
Så jag har röjt, packat upp, tvättat 3 maskiner tvätt, ställt i ordning barnens rum med dem nya (eh gamla) prylarna vi hade med oss från lådorna hemma hos pappa i Sverige. Igår fick jag även in tvn vi haft i vardagsrummet i barnens rum och upp vår 42tums tv som stått hemma hos pappa i vardagsrummet. Nu är det ordning i dem flesta rum, bara massa bilder som ska upp på väggarna och ca 3 maskiner tvätt till eftersom vi hade med ett lass med fler lakan och handdukar som vi ville tvätta då dem legat i en låda i över ett år plus alla kläder från resan som då också behövdes tvättas... Ska nog plocka lite till här i vardagsrummet nu när värmen lagt sig och alla gått och lagt sig så jag inte blir störd :)

Inga kommentarer: