lördag, maj 25, 2019

En bättre helg

Sakta laddar jag batterierna igen, jag pysslar här hemma denna helgen och ju finare det blir i huset desto piggare blir jag. På tisdag ska vi till Borlänge när barnen är i skolan då Pelle har tid för att förnya sitt pass, då ska vi även åka till Ikea och förhoppningsvis komplettera med de sista som behövs för ett trivsamt hus och en fungerande vardag. Tex så ska vi köpa 5 st gardinstänger så att de sista gardinerna kan komma upp, det kommer göra vardagsrummet mysigare, liksom vårt rum, köket och Jamies rum. Det behövs även sänglampor till barnen så de kan läsa vid läggdags, en matta eller två till plus lite annat smått och tråkigt som behövs men som inte syns. Men innan dess så packar jag sakta ur lådor, ändrar om, piffar till och fixar. Jag har limmat tre stolar där benen satt löst och planterat om lite växter. Jag längtar nu efter de sista hyllorna från Stockholm så att jag kan packa upp de sista lådorna på kontoret och få ordning där inne. Vi behöver hitta ett skåp till övervåningen också, men det får bli på second hand som så mycket annat vi hittat i detta hus.

Som förutspått så är barnen roade med sina datorspel denna helg då vi äntligen fått internet, och jag tycker det är rätt skönt att de sitter där så jag låter dem hållas :)

Har jag berättat att jag och Pelle har bokat en kryssning? Ja inte en finlandskryssning utan en medelhavskryssning med stopp i Italien, Albanien och några grekiska öar. En dryg vecka iväg utan barnen! Resan utgår från Venedig så vi har bokat en extra natt där för att utforska den staden också. Det är inte billigt men vi tycker vi är värda det då vi firar 10årig bröllopsdag i Augusti och vi hade ju egentligen inte en riktig bröllopsresa eftersom vi hade både barn, svärföräldrar och Pelles bröder med oss på den resan. Alex var bara 10 månader då så det var inte riktigt läge för en egen smekmånad, men nu är ju barnen stora och hänger gärna med farmor och farfar på läger så då passar vi på! Det blir inte exakt på vår bröllopsdag men det spelar ju mindre roll, man får passa på när allt klaffar.

Igår räknade jag ut att barnen bara har 10 skoldagar kvar innan sommarlov. Efter att ha bott utomlands under så många år och med sommarlov som börjat i mitten eller slutet på juli så känns det jättekonstigt med så tidigt lov. Men det är välkommet, jag ser fram emot att få sova lite längre på mornarna och hitta på äventyr med gänget. I slutet på juni så åker vi till England i 10 dar för att hänga med våra vänner där, och när vi kommer tillbaka till Sverige så blir det en vecka på västkusten, då kommer dock Pelle behöva arbeta. Sen en vecka hemma innan det bär av mot sthlm och senare då alltså på kryssning för mig och Pelle. Sommaren är alltså typ planerad, och den tid som inte är planerad så kommer vi behöva greja här hemma. Vi behöver ju tex måla vårt hus...
Med lite tur så kommer jag in på någon av utbildningarna jag sökt och så är hösten planerad också :) Men om jag inte kommer in så får det bli att leta efter ett jobb, inte kan jag gå här och pyssla resten av livet. Javisst hjälper jag till i Pelles företag, men inte tillräckligt för att hålla mig sysselsatt hela tiden barnen är i skolan. Och apropå skola och utbildning så börjar Alex i sin nya klass på måndag, han ser det inte som något misslyckande att gå ner en klass utan är tack och lov bara glad! Han har fler vänner där och efter att ha varit enormt ensam sen vi kom hit så är han bara lättad över att få några att umgås med. Älskade barn, han har alltid lite svårt för att passa in så nu håller jag tummarna för att detta ska bli rätt. Och så länge han blir utmanad i de ämnen han ligger före i så spelar det mig ingen roll vilket nummer hans klass har! Och för er som inte hänger med så har han alltså testat att gå en klass över den han tillhör eftersom han ligger före i mycket, men pga svenska och det sociala så flyttar han alltså ner nu.

Nej nu har jag nog kacklat på här länge nog, dags att ta hand om tvätten och förbereda för vår filmkväll. Puss på er!

Pelle fyllde husbilen inför sin pokerhelg

Fina Lucy

Alex

Gamer Mollie

Gottegrisen Jamie

Inga kommentarer: