tisdag, april 03, 2018

I wales

Halloj, jo vi kom iväg fastän det uppstod ännu mer problem med husbilen innan. Ja för inte nog med att det var problem med batteriet till bo-delen i husbilen så var även batteriet till bildelen också dött. Så med hjälpa av vår vän Lee så byte vi bilbatteriet och kom iväg till Wales. Fredagens planerade besök på ett museum blev inte av utan vi fick köra direkt till campingen då det blev så sent, vi var ju inte heller ensamma ute på vägarna denna långfredag... Men väl på plats med sladden inkopplad så fungerade all ström i husbilen, dock inte utan sladd så just nu tror vi mer på att även det batteriet är dött...

I Lördags så regnade det så vi besökte de grottor och dinosauriepark som låg i anslutning till vår camping, eftersom det ga vlite skydd från vädret. Och det var väl värt ett besök, det fanns tre grottor och dem var fantastiska, speciellt den största där det även fanns ett vattenfall. Dinosaurieparken var också häftig även fast lite ihoptryckt, för många dinosaurier på en och samma yta.

I söndags blev det till att bestiga Wales högsta berg, det var betydligt tuffare an jag hade tänkt mig, min fysik gillade det inte och jag var på väg att ge upp flera gånger. Kanske till största delen pga att jag kände att jag förstörde för det andra, sinkade dem, det är inte roligt att vara den felande länken. Men dem peppade mig och efter många om och men så tog jag mig till toppen! Nedstigningen var lättare och därför betydligt trevligare. Jag är glad att jag klarade det men känner inget behov av att göra det snart igen :)
Efter bergsbestigningen så letade vi desperat efter någonstans att äta ihop, eller iaf ta en kopp kaffe, men det visade sig vara hopplöst så efter att ha kört runt och letat i en timma så hamnade vi på camping och fick nöja oss med fika i husbilen, haha.

Igår måndag så var det redan dags för hemfärd, vi hade tänkt ett besök till närliggande vattenfall men måndagen bjöd på regn och dimma och snön som fallit under natten låg över markerna så vi tänkte om. Det blev ett besök till museet som vi hade tänkt ha gått på på fredagen. Big pit coal mine museum, och det var så väl värt ett besök! Toppar nästan listan för mig under helgen, man fick åka ner i gruvan, 90m under jorden och fick guidad tur där nere. Ett riktigt häftigt besök som vi kommer minnas länge!
Och sen blev det hemfärd, den gick betydligt smidigare än resan till Wales. Men vi pratar redan om att återvända, vi gillar verkligen Wales och vill se mer ut av det! Landskapet är fantastiskt så vi vill se vad kusten bjuder på, kanske blir det en tur dit redan nästa vecka.


Äntligen framme i fredags


Påskaftonsmorgon

Besök i första grottan





Påskäggen i Wales bjöd på annat än kycklingar 


Dinosaurierna var bygga i sina verkliga storlekar

Alex fick hälsa på en liten dinosaurie


Barnen spanar på dinosarna

Alex i största grottan

Vattenfall



Grottmänniskor

grottmålningar hittade vi också

Bergsbestigning, toppen bjöd på snö

We made it!



Där uppe var vi


Adela och jag

kiddosar, Mollie gömmer sig bakom...

De vuxna

På väg ner i kolgruvan

Oh yes

Ånglok

Inga kommentarer: