onsdag, april 08, 2020

fjärde veckan i karantän

Hej på er, här sitter en tjej som totalt vänt på sitt dygn. Jag har förvisso vänt på mitt dygn på ett sådant sätt att min kropp mår bättre, jag har faktiskt inte sovit middag sen jag vände på det. Väldigt synd att man i en normal vardag inte kan ha den dygnsrytmen, med läggdags vid 1-2 och uppgång vid 9-10. Jag sover samma antal timmar så det är inte där skillnaden utgörs, väldigt underligt det där, men så är det och min kropp verkar iaf trivas med den här coronakarantänen. Mitt huvud trivs inte lika bra med detta, även fast denna typen av vardag antagligen är lättare för mig och Pelle än för många andra, då vi båda är vana vid att vara hemma mycket och därmed vana vid att ge varandra den egentid som behövs. Även våra barn verkar hantera det bra, de har kontakt med sina vänner online, tom Mollie har fått kontakt med sina brittiska vänner via skype nu så hon är mycket gladare.

Häromdagen tog jag, Pelle och Mollie en vända runt Siljan med bilen, att få komma ut en sväng betyder så himla mycket! Men annars har vi mest hållit oss på hemmaplan, promenerat lite men mest grejat i trädgården. Nej det här är ingen trädgårdsblogg men efter 4 veckor på hemmaplan så får man göra det som finns till hands. Vi har eldat en massa pinnar men tyvärr återstår en dags eldning, det är från att vi beskar alla buskar och träd i höstas, det blev mycket eftersom ingen gjort det på år och dar... Vi hade lagt allt huller om buller i högen så det tog mig två dagar att få fram alla pinnar medan Pelle eldade... i år får det bli en dedikerad pinnhög så det blir lite lättare :) Annars har en till rabatt blivit uppsnyggad och potatislandet fått sig en omgång. Gräsmattan är krattad, iaf tills nästa gång det börjar blåsa...  Trodde aldrig att jag skulle tycka så mycket om att greja i trädgården!

Jag tror att den här coronatiden kommer locka fram nya sidor hos oss alla. Alla sidor kommer kanske inte vara bra men många kommer nog inse att simplare nöjen duger fint, om inte annat så kommer världsekonomin tvinga många till enklare nöjen. Många kommer nog få återgå till att semestra i sin egen trädgård och därmed lägga mer tid på den, glöm utlandsresor i sommar... Vår härliga tjejresa till Prag i början på Juni har vi fått ställa in tyvärr och även Pelles grabbresa till Las vegas. Men sånt är livet nu, många har fått ställa in sina påskplaner, speciellt sen skidanläggningarna tog sitt ansvar och stängde ner! Det är en sorg nu, men jag tror det kommer komma något gott ur denna kris! Man måste blicka framåt för att orka med nuet, och just nu längtar jag mest efter varmare väder så vi kan vara ute mer! Igår hade vi 15 grader i skuggan, vindarna var ljuva och jag arbetade i trädgården i bara t-shirten, underbart! Tänk att jag hade mössa och tjock jacka när vi promenerade på stranden häromdan, typiskt april, kallt ena dagen o skönt nästa...

Min nya skolkurs har kommit igång nu, det är lite spännande med ny grupp och ny lärare. Vi är 9 stycken från två klasser som av olika anledningar inte kommit ut på praktik och det är ingen jag direkt känner sen innan. Kursen är som alltid luddig, man spenderar massa tid på att fundera på vad de egentligen menar, emn så har det varit hela utbildningen... Men hey, bara några veckor kvar till sommarlov! Jo för så är det faktisk, vi arbetar fram till v22, vilket är fem uppgifter sammanlagt bara och sen är det sommarlov! Det är så jag måste tänka för att orka, för oj så skoltrött jag är...

On another note, har fått tid för arbetsekg på falu lasarett, vet egentligen inte vad det betyder, antagligen att de behöver mer info om hur mitt hjärta jobbar under ansträngning. Men Pelle har läst att de bara gör akutåtgärder på lasarettet nu iom covid 19 så jag vet inte vad jag ska tro. Kanske är hjärtavdelningen igång som vanligt eller så vill de avgöra om mitt hjärtproblem är akut nog att behöva fixas trots krisen. Det spelar väl egentligen ingen roll, men det skrämmer mig att åka till lasarettet nu när det liksom är epicentrum för Dalarnas allvarligast sjuka i covid 19... Självklart skrämmer det mig om det nu är så att de vill kolla hur akut läget är också, men det är inte som att jag överanstränger hjärtat här hemma just nu iaf... Men man blir ju mer motiverad att hålla sig undan från det jäkla viruset!

Nej nu är det nog dags att krypa i säng, jag bjuder på några bilder från vår promenad häromdan.




1 kommentar:

Unknown sa...

Ja livet är verkligen annorlunda men inget ont som inte har något gott med sig kramar och ta väl vara på er Karin