fredag, mars 27, 2020

karantän och trädgård - vi skapar historia

Hej på er typ tre pers som läser här inne :) Jag skriver ändå, för att dokumentera, livet som händer nu skapar ju historia. Har ni tänkt på det, detta virus och det som händer i världen nu kommer man läsa om i historieböckerna i framtiden. Man kommer läsa om dem dumma svenskarna som åkte till fjällen när viruset kom till Sverige, man kommer läsa om Amerikanerna som inte förstod bättre och som hellre försökte rädda ekonomin istället för liv. Man kommer läsa om Italien och Spanien som helt tappade kontrollen fastän man försökte med karantän för folket... vad mer som kommer att läsas kan bara vår framtid utvisa, men för i helvete, håll er hemma och minska spridningen! Jag har varit hemma nu i två veckor, ja förutom ett par bilturer då vi hållit oss i bilen och några promenader i vår närhet, och jag gissar på att det kommer bli betydligt fler veckor med tanke på hur svenskarna beter sig.

 Fördelen med detta är ju dock att jag får mer tid med barnen och att vi hinner med att verkligen få ordning på vår trädgård. Varje dag då temperaturen tillåtit det så har vi varit ute och grävt, krattat och röjt i vår trädgård. Jag har nog sagt det tidigare, men dem som hyrde huset innan oss misshandlade trädgården rejält och den har växt vilt under många år... Nu har vi ju tid med trädgården och har vi alla möjligheter att får ordning på den. Men ibland önskar jag att vi hade en grävmaskin och bara kunde börja om på vissa bitar... Men halva blivande "örtagården" är uppröjd och sen tröttnade vi och började röja i andra änden. I den änden har vi rensat bort en jäkla massa skit, hittat skor och verktyg och dessutom en gammal anlagd rabatt som nu är återställd, vi behöver bara köpa växter dit... idag röjde jag i ett buskområde och det blev riktigt fint, nu ska vi bara gräva bort gräs där och stoppa ner kantsten så det kan förbli fint... Sen behöver ju potatislandet vändas och utökas, hallonbuskarna vårdas och... the list goes on and on...

Största problemet just nu är att jag inte vågar gå till affärer för o köpa det som behövs för att slutställa våra projekt i trädgården såsmåningom och Pelle är förkyld och kan därför inte heller gå, förresten är jag också förkyld och känner av pollen så snörvlar för det... Mataffären skickar vi Jamie till men jag kan inte skicka in honom för o köpa jord, pallkragar osv... Men Pelle blir väl frisk snart och kan fixa hoppas jag! I helgen ska vi försöka elda pinnar i vår lilla eldbalja, eh eller vad det heter och fortsätta rensa. Vi ska också fira det faktum att vi på lördag varit ihop i 16 år! Sen blir det förvisso dubbla känslor på lördag då vi blev ihop på mormors födelsedag, fina mormor skulle ha fyllt 101år då. Men i corona tider hade ingen kunnat fira henne ändå... Men vi ska tänka på henne på lördag, precis som jag förvisso gör de flesta dagar när jag går förbi bilderna på henne som vi har här hemma. Vi hade alltid en sån fin relation, min fina älskade lilla mormor! Det har varit så många förluster det sista, faktiskt helt orimligt, jag saknar alla tre damerna som vi förlorat väldigt mycket!

Nej men till något roligare, jag har övertalat min man om att en kattunge är en bra idé, så känner ni någon med kattungar så vill vi ha! Jag mailade på en annons på blocket men fick inget svar, det verkar mest vara raskatter på blocket...



från en av våra promenader vid österdalälven

arbete med igenvuxen trädgård



men titta vad vi hittade under allt

nökd trädgårdsmästare

Min hjälpreda idag och kaoset i rabatten

rensad "rabatt"

Inga kommentarer: